Сьогодні Європейська Комісія запропонувала новий пакет макрофінансової допомоги (МФД) для України на суму 1 млрд євро. Це перша частина виняткового пакету макрофінансової допомоги обсягом до 9 млрд євро, оголошеного Комісією 18 травня 2022 року і схваленого Європейською Радою 23-24 червня 2022 року.

Сьогоднішня пропозиція – частина надзвичайних зусиль Європейського Союзу спільно з міжнародним співтовариством допомогти Україні у задоволені невідкладних фінансових потреб після початку неспровокованої та невиправданої агресії з боку росії. Ця допомога доповнить вже надану ЄС підтримку, у тому числі екстрену позику макрофінансової допомоги у розмірі 1,2 млрд євро, виплачену в першій половині року. Разом обидва напрямки програми доведуть загальну підтримку України у вигляді МФД від початку війни до 2,2 млрд євро і можуть досягти 10 млрд євро, коли пакет надзвичайної допомоги Україні почне діяти у повному обсязі.

Пропозиція передбачає надання коштів МФД Україні у вигляді довгострокових позик на пільгових умовах. Допомога сприятиме макроекономічній стабільності та загальній стійкості України на тлі військової агресії росії та пов’язаних з нею економічних викликів. На знак солідарності бюджет ЄС покриє відсотки за цією позикою. Як і у випадку з усіма попередніми позиками макрофінансової допомоги, Комісія запозичить кошти на міжнародних ринках капіталу і перекаже їх Україні на тих же умовах. 70%  суми цієї позики для України буде забезпечено бюджетом ЄС.

Європейська Комісія оперативно виплатить 1 млрд євро Україні одразу після схвалення Європейським Парламентом і Радою сьогоднішньої пропозиції і підписання відповідного Меморандуму про взаєморозуміння та Угоди про надання позики з Українською Стороною.

Ця фінансова допомога доповнює безпрецедентну підтримку, надану ЄС станом на сьогодні, зокрема у вигляді гуманітарної допомоги, допомоги розвитку та забезпечення потреб оборони, призупинення дії всіх ввізних мит на експорт продукції з України строком на один рік та іншого вияву нашої солідарності, як, наприклад, усунення обмежень на транспортних коридорах для здійснення експорту, зокрема і зерна.

Члени Колегії Європейської комісії зазначили:

Урсула фон дер Ляєн, Президентка Європейської Комісії, сказала: «ЄС продовжує підтримувати Україну та її хоробрий народ. Сьогодні ми пропонуємо транш у розмірі 1 млрд євро нової макрофінансової допомоги для України. Ця перша частина пакету допомоги обсягом до 9 млрд євро, про який було оголошено в травні, дозволить нам дати негайну відповідь на термінові потреби, що виникли в України. ЄС і надалі продовжуватиме допомагати Україні та підтримувати її довгострокову відбудову як демократичної та процвітаючої країни.»

Валдіс ДомбровскісвиконавчийвіцепрезидентЄвропейської Комісії, відповідальний за стратегію «Економікащо працює для людей», зазначив: «Ця фінансова допомога, а  також перша частина пакету фінансової підтримки в розмірі 9 млрд євро ще раз демонструють тверду налаштованість ЄС підтримувати Україну та її народ перед лицем незаконної агресії росії, що триває. Ці позики дозволять Україні задовольнити більше термінових і величезних потреб у фінансуванні, а тим часом ЄС, як вияв солідарності, покриє відсотки.»

Жозеп Боррель, Високий представник Європейського Союзу/віцепрезидентЄвропейської Комісії, відповідальний за стратегію «Сильніша Європа у світі», додав: «Невиправдана війна путіна проти України створює величезний економічний тиск на український народ. Європейський Союз діє швидко, щоб підтримати фінансову стабільність України і допомогти їй відбудувати своє майбутнє у європейській родині. Разом з цим пакетом екстреної допомоги ми робимо важливий посил: Європейський Союз продовжує підтримувати Україну та її народ».

Йоганнес Ган, Комісар з питань бюджету та управління: «Цією пропозицією ми продовжуємо якнайкраще використовувати бюджет ЄС для підтримки нашого сусіда та союзника України, за нинішніх надзвичайно складних обставин. Ми розраховуємо на швидку згоду Європейського Парламенту та Ради, що дозволить нам швидко здійснити перший платіж на користь України, яка стоїть перед лицем нагальних потреб у фінансуванні».

Паоло Джентілоні, Комісар з питань економіки, відзначив: «Європейська Комісія налаштована підтримувати Україну у зміцненні її фінансового сектору, оскільки країна продовжує захищатися від російського агресора. Ця пропозиція знаменує ще один конкретний крок на шляху виконання цього зобов’язання, надання 1 млрд євро, що можуть бути швидко виплачені Україні. Водночас ми продовжуватимемо активно працювати над пропозицією щодо другої частини виняткової макрофінансової допомоги, як було оголошено в травні».

Протягом попередніх років ЄС уже надав значну допомогу Україні в рамках програм МФД. Починаючи з 2014 року, було реалізовано п’ять програм макрофінансової допомоги, у межах яких ЄС надав Україні понад 5 млрд євро на підтримку впровадження масштабного порядку денного реформ у таких галузях, як боротьба з корупцією, незалежна судова система, верховенство права та покращення бізнес-клімату. Крім того, на початку цього року Комісія надала екстрену позику МФД у розмірі 1,2 млрд євро, для якої Комісія зібрала кошти шляхом здійснення двох операцій закритого розміщення цінних паперів у першій половині 2022 року. 18 травня Комісія оприлюднила плани негайного реагування ЄС з метою усунення дефіциту фінансування в Україні, а також засади довгострокової програми відновлення країни.

Для фінансування МФД Комісія проводить запозичення на ринках капіталу від імені ЄС, паралельно з іншими своїми програмами, зокрема NextGenerationEU і SURE. Можливе запозичення для України передбачено планом фінансування Комісії на другу половину 2022 року.

Операції макрофінансової допомоги (МФД) є частиною ширшої взаємодії ЄС із сусідніми країнами та розроблені як винятковий інструмент ЄС для реагування на кризові ситуації. Такі програми доступні для країн-сусідів ЄС, які мають серйозні проблеми з платіжним балансом. Крім МФД, ЄС підтримує Україну за допомогою кількох інших інструментів, зокрема шляхом надання гуманітарної допомоги, бюджетної підтримки, впровадження тематичних програм, забезпечення технічної допомоги та використання змішаних інструментів для підтримки інвестицій.