Які труднощі переживає український бізнес у війну та які є можливості виходу на зовнішні ринки – обговорювали на засіданні комітету підтримки експорту та інвестицій Київської Торгово-Промислової Палати (КТПП). До засідання очно та онлайн долучилися дипломати, економісти, експерти міжнародного ринку, банкіри та більше 30 представників бізнесу.
Говорили про те, як підтримати український експорт в умовах війни і, зокрема, як продовжувати виставкову діяльність – важливий інструмент у роботі експортерів.
Серед ключових проблем представники бізнесу відзначили ускладнену логістику – зокрема закриття портів та авіаперевезень, заборону на виїзд чоловіків за кордон, падіння рівня товарообігу, різницю між курсом НБУ та комерційним.
“Після першого шоку війни бізнес вже відчув, що встає на ноги і йому потрібно виходити на міжнародний рівень. Одна з наших проблем – падіння зовнішньої торгівлі на 15%,
а виставкова діяльність – це одна з можливостей збільшення експортного потенціалу”, – заявив на початку зустрічі президент Київської ТПП Микола Засульський.
Якщо з 12 по 16 лютого на “Експо-2022” у Дубаї український павільйон представляв абсолютно все – від пшениці до хай-теку – і багато країн були вражені нашими досягненнями, то тепер, каже Засульський, участь України у виставках стрімко зменшилась. Причини очевидні, зазначає експерт: це і фінансова складова, і неможливість вивезти товар, і обмеження у виїзді фахівців за кордон. Утім наш бізнес не зупиняється:
“Попри війну є рух вперед і наші компанії таки виходять на зовнішній ринок. З трьох мільйонів підприємців – 500 тисяч займаються міжнародною торгівлею, а 180 тисяч беруть участь у виставках. Але для малого і середнього бізнесу часто проблема у коштах. Приміром, зараз ми готуємо бізнес-делегацію до Італії, але щоб поїхати треба викласти 2500 євро. Це велика сума для малого бізнесу. Тому дякуємо нашому МЗС, завдяки дипломатам українці тепер можуть брати участь у багатьох виставках безкоштовно”, – зазначив Засульський.
Про зусилля українських дипломатів для підтримки нашого бізнесу з кордоном говорила Юлія Ні – гендиректорка Директорату економічної дипломатії МЗС України. Вона нагадала про можливості платформи Nazovni, яку МЗС перезапустило у червні. Платформа допомагає компаніям, що планують виходити на зовнішні ринки. Заявки після перевірки скеровують до посольств та консульств, а там вже налагоджують комунікацію між експортерами та зарубіжними партнерами. Успішні приклади співпраці через цей сервіс є вже з Чехією, Румунії, США, Італією тощо
“Нині Nazovni вже має 1300 заявок на пошук партнерів за кордоном та 200 заявок на аналіз ринків. З моменту реєстрації до отримання відповіді минає максимум місяць, але попередню відповідь підприємець отримує вже за 3 дні. Це можуть бути прямі контакти зацікавлених сторін або пропозиція взяти участь у виставці”, – розповіла Юлія НІ.
І додала – приміром у вересні вже відбулися 7 міжнародних виставкових заходів, у них взяли участь 114 українських компаній. Йдеться про виставки у Латвії, Польщі, Німеччині. Загалом до кінця року український бізнес може безкоштовно взяти участь у 33-х виставках. На жовтень запланований захід у Франції, де за сприяння команди Nazovni візьмуть участь 16 українських бізнесів.
“Дипломати чекають на звернення бізнесу і готові допомогти навіть тим, хто починає з нуля”, – підсумувала представниця МЗС.
Активно шукати партнерів, об’єднувати зусилля, використовувати спільні інструменти держави, бізнесу, донорів та наближати перемогу на економічному фронті – домовилися учасники засідання. А КТПП пообіцяла ще раз звернутися до уряду з проханням – покращити процедуру короткочасного виїзду чоловіків за кордон та якомога швидше розробити справедливий механізм. Бо нині це стримуючий фактор і для розвитку експорту зокрема.