Група народних депутатів подала законопроєкт, який має зобовʼязати компанії, що працюють на території рф, маркувати власну продукцію та її рекламу написами “Цей бізнес сплачує податки до бюджету держави-агресора”. Документ направили на розгляд комітету з питань економічного розвитку. Щоб законопроєкт запрацював, його має підтримати парламент і підписати президент.  

“Маркування товарів дасть змогу споживачу бачити, що виробник працює не лише в Україні і Європі, але й в росії.  Тавро спонсора війни на компанії стимулюватиме людину не купувати її товар, а бізнес – виходити з ринку рф”, – вважає аналітикиня Центру спільних дій Ірина Корженкова.  Аналітики Центру спільних дій пояснюють, що саме пропонують законодавці. Отже, якщо виробник товару, що реалізується на українському ринку, працює також на території держави-агресора, то він зобовʼязаний писати на ціннику та упаковці товару “Виробник сплачує податки до бюджету держави-агресора”. Якщо цього не буде, компанії загрожуватиме штраф розміром 200% вартості від партії товару (але не менш як тисяча неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – тобто 17 тисяч гривень).  

Також нардепи пропонують, щоб компанії, що працюють в росії, розміщували у своїх офісах інформацію про роботу на території держави-агресора. А ще – маркувати відповідними написами торговий знак і все, що з ним повʼязано. Це означає, що поряд із логотипом бренду, наприклад, на фасадній вивісці чи фірмовому одязі, червоними літерами на білому тлі має писатися “Провадить господарську діяльність на території держави-агресора та сплачує податки до її бюджету”. Цей напис має містити комерційну назву цього продавця та займати не менше 30% площі зображення. Якщо відповідного маркування не буде, компанії загрожуватиме штраф у 170 тисяч гривень.   Таке ж регулювання пропонують поширити і на рекламу виробників, які  безпосередньо або через власне дочірнє підприємство працюють на території рф. Так, до різних рекламних платформ діятимуть такі вимоги:  

  • в друкованих засобах масової інформації та інших друкованих виданнях (каталогах, буклетах, брошурах тощо) – напис червоними літерами на білому тлі “Цей бізнес сплачує податки до бюджету держави-агресора”, який складає не менше 10% загального обсягу реклами;  
  • на телебаченні та радіо кожний рекламний сюжет має закінчуватися фразою “Цей бізнес контролюється країною-агресором”, і це має звучати розбірливо та виразно;  
  • під час телепродажу – під час всієї реклами в правому нижньому куті екрану має знаходитися напис “Виробник сплачує податки до бюджету держави-агресора”, який займає не менше 10% загальної площі екрана. 

  Додатково про компанії, які ведуть будь-яку господарську діяльність в росії, повідомлятимуть на офіційних веб-ресурсах Кабінету міністрів.   На думку аналітикині Ірини Корженкової, інформування громадян України про компанії, які продовжують працювати та сплачувати податки в росії – важливий крок для підтримки економічного тиску на державу-агресорку. А публічний осуд бізнесів, які співпрацюють з росією, може змусити інші компанії переглянути свою позицію та припинити співпрацю з нею.  За даними ресурсу “Leave Russia”, понад 1600 міжнародних компанії, які працюють в Україні, продовжують ввести діяльність і на території рф. Після повномасштабного вторгнення росії в Україну 378 компаній вийшли з російського ринку, ще 508 – його залишають.