Наш мед – найсмачніший у світі й тому цілком заслужено користується популярністю. Український мед купують в Євросоюзі, США, Японії, на Близькому Сході.

Позиції України стабільні: ми є найбільшими виробниками меду в Європі і в першій п’ятірці експортерів світу. Українські пасічники за різними даними качають від 70 до 100 тисяч тонн меду щороку.  А це приблизно 5-6% світового виробництва. Про це яскраво свідчить й динаміка: у 2012 році мед експортували в 11 країн, а за результатами 2018 року ми продаємо цей еліксир здоров’я до 40 країн світу. У 2017 році завдяки сприятливим умовам ринку бджолярі продали 67,8 тис. тонн меду. За результатами 2019 – 55,6 тис. тонн меду більш ніж на 100 млн дол.

Цифри яскраві, але що ж відбувається за лаштунками цього солодкого бізнесу?

Загалом світовий імпорт-експорт меду оцінюється на рівні 650 тисяч тонн. Майже однаково, по 30% споживають країни Євросоюзу та США.

Країни Євросоюзу – найбільші споживачі нашого бджолиного меду. Їх доля складає близько 75% експорту. З одного боку це позитивний момент. З іншого, вони встановили доволі  жорсткі правилами і певні обмеження, які часто не виправдані. Європейські органи, які контролюють безпеку продуктів, можуть повернути мед або оголосити попередження через вміст антибіотиків, невідповідність сертифікатів безпеки харчових продуктів і навіть «неправильну» упаковку.

Показовим є факт, як моментально у нас вибирають квоти на безмитне постачання українського меду до ЄС.

За словами експерта ринку, співзасновника пасіки «Медовий бджоляр» Валерія Курейка, у 2018 році квота складала 7,9 тис. тонн, її вибрали за 11 днів січня. В 2019 році безмитна квота склала 6 тис. тонн, її вибрали ще до 10 січня.

Це свідчить, насамперед, про маленькі квоти – їх треба збільшувати. І цим повинні займатись, як профільні міністерства, так і експортери меду.

Як стверджує директор з розвитку компанії-експортера меду «Асканія-пак» Віктор Іванченко, на зовнішньому ринку попит на український мед вже сформувався. Найбільший експортер Європа закуповує 40-45 тис. тонн в рік, США – від 5 до 10 тис. тонн. Він вважає, що середній обсяг експорту вітчизняного меду в 50-55 тис. тонн є доволі сталим, і різко не збільшиться.

Різко певно, й не треба, але наш мед дуже якісний. І слід доводити потенційним покупцям саме його якісні властивості, а не помірну ціну.

За словами експертів, вітчизняний мед, якщо він відповідає стандартам якості, є натуральним. Український мед є апріорі якісним. В подальшому виникають лише питання споживчих властивостей і смакових звичок покупців.

Як стверджує Віктор Іванченко, мед із різнотрав’я із співвідношенням фруктози та глюкози більше 1,35 користується найбільшим попитом. При такому співвідношенні мед не кристалізується. Мед з акації також дуже популярний, бо він рідкий і прозорий.

А ось соняшниковий мед має низьке співвідношення фруктози і глюкози. Він смачний і якісний, але вся річ в тому, що він швидко кристалізується. Це не всі можуть зрозуміти і вважають, що такий мед гірше.

У 2019 році більшість експортерів відзначали перенасичення ринку меду через значне збільшення виробництва. В результаті, імпортери грали на заниження цін. Так, у першому півріччі 2019 року США імпортували меду на 9% більше, ніж за той же період 2018. Втім, у грошовому вимірі загальна вартість імпорту знизилася на 7%, що вказує на зниження закупівельних цін. В значній мірі це було пов’язано із збільшенням поставок меду з Китаю. Зокрема, в першій половині минулого року ціни на мед світло-жовтого кольору, який США закуповує в Аргентині та Індії, знизилися. А причиною тому була дуже низька ціна (на рівні 1,1 дол) за кілограм меду з Китаю. Ось такий демпінг.

Як зазначила експерт програми ФАО в Україні Катерина Кривонос, за оцінками в 2017 році обсяг виробництва меду в світі досяг 1,8 млн тонн. При цьому середньорічний приріст з 2000-2010 роки склав 2%, а з 2010 по 2017 року – 2,8%. Значною мірою наростив виробництво меду саме Китай: їх обсяги зросли на 20% за останні 17 років. Центральна країна виробляє близько 30% меду в світі. Щоправда, самі китайці споживають значну його частину – біля 78%. Але й того, що залишається достатньо, щоб бути найбільшим експортером меду у світі з часткою 19%. Китай продає 120-130 тисяч тонн свого меду щороку.

Катерина Кривонос за аналізом учасників ринку меду відзначила, що саме низькі ціни на китайський мед призводять до витіснення інших виробників і нечесної конкуренції. І навіть, до падіння внутрішніх цін на мед, зокрема, в Україні. Наші пасічники не можуть конкурувати з цінами такого рівня, тому існує ризик зниження числа пасічників і занепаду галузі. Звісно, це не відбудеться швидко, але якщо тенденція з дешевим китайським медом продовжуватиметься, це негативно відіб’ється на всьому світовому ринку меду.

Фальсифікація – ще одна з проблем у виробництві меду. У 2018 і 2019 роках багато імпортерів стикалися з цим фактом, і піднімали це питання. Нещодавно під підозри попала й Україна. Щоправда, ЄС не надало жодних доказів, що саме українські виробники поставляють фальсифікат замість натурального меду. Консультант ФАО Анна Бурка повідомила, що Продовольча і сільськогосподарська організація ООН зробила заяву, що ЄС не надавав офіційних претензій щодо якості меду, який Україна експортує до країн Євросоюзу. А отже можна припустити з великою вірогідністю, що це один з елементів торговельних війн за ринок збуту. Сьогодні Україна є другим за обсягами постачальником меду, саме після Китаю, до країн Європи. Звісно Китай хоче продавати більше…

Восени 2019 року пройшло три найбільших медових міжнародних виставки. Одна в Канаді й дві в Німеччині. І найбільшою проблемою, яка обговорювалася, була саме фальсифікація меду. Імпортери та переробники стурбовані якістю меду, що постачається на їхні ринки. За їх словами, неякісний мед з азіатського ринку заполонив світ у великих обсягах. Він має низьку ціну, тож активно імпортується і витісняє з ринку натуральний мед з високою ціною.

Експерти ФАО підкреслюють, що в довгостроковій перспективі споживачі в країнах із середніми і високими доходами, все ж таки віддають перевагу якості. Тому якісний мед з його багатими природним властивостям буде користуватися підвищеним попитом. Тому що справжній якісний мед не може коштувати 1 долар за кг. Проте, цей фактор мають розуміти та усвідомити, насамперед, імпортери. А українські пасічники та експортери мають навчитись продавати свій неповторний якісний мед. Щоб не виходило, як в тій приказці: вміла готувати, та не вміла подавати….

Довідка

Україна є 5 виробником меду в світі, першим в Європі, а також  світовим лідером за обсягом виробництва меду на душу населення. Бджільництвом в Україні займається більше 200 тис. осіб. На внутрішньому ринку України споживається майже 20 тис. тонн меду. Через організований роздріб продається біля 5%. Основний обсяг меду в 95% продають приватні бджолярі через персональні контакти зі споживачами або на ринках. 90% меду, який продається на внутрішньому ринку, не проходить перевірку на відповідність показникам якості.