“Велике будівництво” доріг в Україні ризикує стати “чорною міткою” для президента Володимира Зеленського. Експерти сумніваються, що українці отримають якісні автошляхи, навіть незважаючи на рекордні бюджетні видатки.
Дороги в аварійному стані
Всі ці рекордні суми підуть на реалізацію амбітного проєкту Володимира Зеленського “Велике будівництво”, адже, за його словами, він хоче стати президентом, “після якого в Україні нарешті з’являться дороги”. В рамках цього проєкту в Україні планують за два роки збудувати та провести капітальний ремонт на 6,5 тисячі кілометрів автошляхів. Головними “освоювачами” рекордних бюджетних видатків будуть Державне агентство з інфраструктурних проектів та Державне агентство автомобільних доріг (“Укравтодор”). Як повідомив DW голова агентства Олександр Кубраков, тільки цього року в планах побудувати та відремонтувати 4200 кілометрів доріг. Зараз роботи розпочалися на більшій їх частині, і “500-600 кілометрів уже навіть введені в експлуатацію”. “Роботи відбуваються по всім ділянкам, а вводитися в експлуатацію вони будуть в жовтні-листопаді”, – сказав Кубраков. Він зауважує, що робити капітальну реконструкцію дорожнього покриття в Україні конче потрібно, адже дві третини доріг з 24 тисяч кілометрів основної мережі автошляхів зараз знаходяться “в ненормативному стані або аварійні”.
“Прикурювати” по дорозі
Юрій Ніколов, співзасновник проєкту “Ліга антитрасту”, який досліджує державні закупівлі, погоджується з тим, що дороги в Україні вже давно треба ремонтувати, а деякі взагалі відновлювати майже з нуля. Разом з тим він застерігає, щоб великий президентський проєкт не перетворився у популістський прожект. “Вже минуло пів року від старту “Великого будівництва”, втім на місці деяких майбутніх доріг ще вітер гуляє полями. Фізично відремонтувати дорожники зможуть цього року не більше двох тисяч кілометрів доріг. Й то, якщо будуть своєчасні надходження до бюджету”, – сказав Юрій Ніколов. Рахункова палата України підтверджує побоювання експертів. Аудитори також застерігають, що відповідно до бюджетної звітності за січень-квітень є значні ризики невиконання держбюджету України в 2020 році, насамперед в частині надходжень. Однак навіть і ті кошти, що зараз виділяють на дороги, можуть осісти в корупційних оборудках, не виключає Ніколов. За його словами, експерти “Ліги антитрасту” проаналізували державні закупівлі асфальту за контрактами проєкту “Велике будівництво” і дійшли висновку, що він мав би закуповуватися вдвічі дешевше, оскільки ціна нафти, яка складає значну частину асфальтобетону, нині дешевшає. Натомість асфальт по цих закупівлях навпаки дорожчає. “Здешевлення нафти має призвести до здешевлення асфальту, але в Україні все навпаки. Найходовіші марки асфальту в тих тендерах, де нам вдалося знайти кошториси, подорожчали фактично з 3 до 4 тисяч гривень за тонну. Це традиційна українська риса – “прикурювати” по дорозі. Тобто закладати свою маржу у великих інфраструктурних проєктах”, – зазначає Юрій Ніколов.
Картелізація чи турбота про якість?
Також, за його словами, під освоєння рекордних бюджетів “Укравтодор” створив нові методичні рекомендації для учасників тендерів. Відповідно до цих рекомендацій встановлені жорсткі вимоги до мінімальної кількості техніки та наявності в підрядника досвіду в обсязі не менш як 100 відсотків від обсягу аналогічних робіт. Ніколов, який брав участь у робочій групі міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства, що затверджує ці методичні рекомендації, називає позицію “Укравтодору” “картельною змовою”, оскільки внаслідок такої вимоги від участі в тендерах на ремонт та будівництво доріг відсікається частина підрядників, які б могли робити ці роботи дешевше, оскільки була б конкуренція на ринку.
Пошук в Інтернеті мережі видає лише інтерактивну карту, сторінку проєкту в інтернеті, фейсбуці, де загальними фразами оголошені наміри побудувати сотні шкіл, лікарень, дитячих садочків, спортивних комплексів, тисячі кілометрів доріг в 2020 році. Втім, жодного урядового документа, який би містив перелік об’єктів, умови участі в конкурсі цієї програми, умови відбору і бодай якісь критерії – немає.
Це підтверджує в інтерв’ю Радіо Свобода міністр розвитку громад та територій Олексій Чернишов:
– Для звичайних людей, для звичайних громадян не важливо, як бюрократично воно оформлено, чи йде в урядових чи інших документах, для людей важливий результат. Важливо, щоб будувалися нові об’єкти, нові школи, стадіони, садочки, щоб дороги, по яким ми їздимо кожного дня, були кращими, були європейського рівня.
– Тобто, по суті, вона існує на словах?
– Вона існує на дії, тому що кожного дня будуються об’єкти, – відповідає міністр. Ця програма ініційована президентом Володимиром Зеленським і продовжиться вона і після 2020 року, зазначає міністр.
“Нова Доба” завітала на кілька великих об’єктів, де будівництво йде повним ходом. Траса Київ – Черкаси у районі села Софіївка. Дорогу будують справді ударними темпами. Автомобілісти, якмх стримують шість нових світлофорів, що регулють відтепер рух на трасі, терплячі стоять у чергах – розуміють, що краще потерпіти зараз, аніж у зимку вщент розбивати свої автівки, як це подекуди бувало на цьому відрізку траси. Поживемо -побачимо…