Цьогоріч, за даними МОН, найбільш затребуваними спеціальностями стали філологія (більше 76 тис. заявок), право (понад 67 тис.), комп’ютерні науки (понад 66 тис.), менеджмент (більше 62 тис.), середня освіта (понад 44 тис.). Мінімальний конкурс був на ветеринарну медицину (1,2 особи на місце), на хімічні технології, технології легкої промисловості (1,3 особи на місце), прикладну механіку, металургію, атомну енергетику і теплоенергетику (2 людини на місце). На думку Лариси Онипко, керівника проєкту «Премія HR-бренд Україна», HR-експерта кадрового порталу grc.ua, вибір випускників поточного року – це мрія про майбутнє, яка не відповідає реальній ситуації на ринку праці. З цією думкою погоджується й Анна Адом, директор з управління персоналом і побуту ПрАТ «Полтавський гірничо-збагачувальний комбінат», група Ferrexpo: «Якщо ми подивимося на те, які спеціальності на сьогодні є пріоритетними, перспективними і високооплачуваними, то вони на 80% не збігаються з цим рейтингом».Кадровий голод – не за горамиОсновними причинами розбіжності очікувань роботодавців і вибору випускників HR-експерти називають падіння рівня профільної освіти, зниження якості життя і здоров’я людей, але головне – загальне падіння інтересу до робітників і технічних спеціальностей. «Якщо говорити про рівень технічної освіти в Україні, то вона не відповідає сучасним вимогам. Технології стрімко розвиваються, а навчання (в середніх спеціальних і вищих навчальних закладах) критично відстає від реальних запитів бізнесу. Уже не перший рік ми бачимо негативну тенденцію – молодим людям, на жаль, не вистачає базових технічних компетенцій і знань», – коментує Анна Адом. Експерт упевнена, що ситуація, яка склалася, вже в найближчому майбутньому призведе до кадрового голоду в профсферах, пов’язаних з виробництвом, промисловістю, технічними спеціальностями. Цю думку підтримує й Лариса Онипко: «Уже сьогодні ми бачимо гострий брак технічних фахівців, інженерів, експертів сфери виробництва, технологів усіх напрямів – від сільського господарства до хімічної промисловості. Думаю, що в майбутньому кадровий голод у цих профсферах тільки посилиться».Що робити?Одним із варіантів вирішення кадрового питання HR-експерти називають співпрацю українських компаній з навчальними закладами: вишами, коледжами, училищами і школами. Так, наприклад, компанія Ferrexpo вже кілька років активно проводить профорієнтаційну роботу серед учнів шкіл, орієнтуючи їх на вибір технічного напряму. Так, за словами Анни Адом, у 2017 році на базі локальної школи в м. Горішні Плавні було відкрито профільний клас (Ferrexpo клас): «Учні 10-11 класів разом зі шкільною програмою поглиблено вивчають предмети, які знадобляться їм для вступу до технічних вишів. При цьому, крім hard skill, ми розвиваємо і soft skill – креативність, здатність мислити без стереотипів (biasless), можливість сприймати і толерантно ставитися до культурних відмінностей тощо».Схожу стратегію впроваджують й інші компанії. Так, наприклад, фармацевтична компанія «Фармак» підписала меморандум про співпрацю з Малою академією наук України, ініціювавши окрему нагороду для студентів МАН України, які захищають наукові роботи в галузі хімії, медицини і загальної біології. «Наша мета – підтримка талановитої молоді та підвищення наукового потенціалу України», – коментує Вікторія Кондрашихіна, HR-директор компанії «Фармак».Інші компанії вважають за краще навчати кадри самостійно. Так робить більшість великих українських IT-компаній. Власні навчальні центри є у SoftServe, EPAM, Luxoft і в інших компаніях. За словами HR-експертів, подібні центри не лише підвищують рівень кваліфікації співробітників, які отримують якісні знання в різних сферах (технологічні тренінги, курси англійської мови, soft skills тренінги), а й дозволяють сформувати сильний бренд роботодавця. «Для співробітників украй важливе розуміння, як вони можуть розвиватися в компанії. Прогресивні роботодавці вже давно йдуть у бік навчання і розвитку, побудови індивідуальних кар’єрних маршрутів, менторингу та ін. Усе це не тільки утримує людей, але й підвищує їхню залученість у бізнес-процеси», – коментує Лариса Онипко.Приклад IT-компаній наслідують й інші. Так, приміром, навесні 2021 року банк ПУМБ відкрив власну Академію аналітики, що діє для всіх охочих. За результатами навчання найуспішніші студенти отримали роботу в банку. За словами представників банку, в цьому проєкті виграв як бізнес, так і українська молодь.Деякі компанії готові піти ще далі. Так, наприклад, у 2023 році компанія «Фармак» планує запуск нового власного R&D-центру, де будуть проходити розроботки та випробування сучасних ліків. На базі комплексі молоді вчені (не співробітники компанії) зможуть займатися науковою діяльністю. «Це поширена практика за кордоном, і ми хочемо впроваджувати подібний досвід і в Україні», – коментує Вікторія Кондрашихіна. |
---|
Сфера продажів – не вистачає касирів та продавців та високий рівень конкуренції серед дистрибуторів Фахівці з продажів входять до ТОП-3 найбільш затребуваних роботодавцями спеціальностей – у серпні 2021 року 20% усіх пропозицій про роботу на кадровому порталі grc.ua становили пропозиції в профсфері «Продажі».Затребуваність фахівців з продажів у категоріях «Продавець у магазині», «FMCG, товари народного споживання», «Продукти харчування», «Нафта і газ», «Алкоголь», «Медицина, фармацевтика», «Телемаркетинг, продажі по телефону» – надзвичайно висока. Так, кадровий голод у категорії «Продавець у магазині» становить 249% (один кандидат може вибирати між 2,5 компаніями). Затребуваність фахівців з продажів у категорії «Медицина, фармацевтика» – 215%, у категорії «Продукти харчування» – 175%. Роботодавці цих категорій заявляють не тільки про гострий кадровий голод, а й про велику плинність персоналу. Щоб мотивувати й утримати співробітників компанії обіцяють офіційне працевлаштування, медичну страховку і можливість купівлі продукції компанії за корпоративними знижками. При цьому заробітні плати зазвичай не дуже високі. Так, продавець-касир на АЗС (категорія «Нафта, газ») може розраховувати на компенсацію від 9 тис. грн, торговий представник категорії «Продукти харчування» – на оклад від 10-12 тис. грн, а продавець-консультант (категорія «Продавець у магазині») – від 13 тис. грн. Найвищий конкурс серед кандидатів профсфери «Продажі», за даними аналітиків grc.ua, у категорії «Дистрибуція» – 3,3 людини на одне робоче місце. Це не дивно, заробітні плати категорії – одні з найвищих у профсфері «Продажі». Середня компенсація становить близько 30 тис. грн. Є вакансії і з більш високим окладом – наприклад, національний менеджер з дистрибуції міжнародного FMCG бренду може претендувати на повністю офіційну компенсацію від 48 тис. грн (плюс медична страховка, оплата мобільного зв’язку, бонуси за виконання плану). Серед вимог – вища освіта (бажано маркетинг, економіка), досвід роботи від 3 років у великих FMCG компаніях, уміння працювати з великим масивом даних і англійська не нижче Intermediate.Трохи менше конкурс (2,9 людини на одну позицію) серед охочих працювати в сфері оптової торгівлі. До обов’язків спеціаліста категорії найчастіше входять: аналітика оптових продажів, робота з клієнтською базою, розробка стратегії оптових продажів, робота з первинною документацією. Компенсація – від 25 тис. грн.Конкурс у категорії «Управління продажами» ще менше – 2,4 людини на місце. Заробітна плата – близько 35 тис. грн. Серед обов’язкових вимог роботодавці вказують досвід у продажах від трьох років, уміння вести переговори, знання технологій продажів і вміння ефективно застосовувати ці навички в роботі. Найчастіше в категорії шукають директора з продажів, комерційного директора, керівника відділу продажів і регіонального директора з продажів. |
---|
Корисні поради для пошукачів роботи від grc.ua У багатьох офісних працівників після прийому на роботу стрес співбесіди змінюється наступним переживанням – страхом перед новим колективом. Вам це знайомо? Нічого поганого в таких переживаннях немає: влитися в нову компанію інколи навіть комунікабельній людині буває важко. Втім, це хвилюйтеся. Наші рекомендації допоможуть адаптуватися у новому колективі швидко і «безболісно».Не провокуйте конфліктиНе пліткуйте та не конфліктуйте із новими співробітниками – ніхто не любить людей, які привносять в розмірене офісне життя жменю скандалів! Так ви налаштуєте співробітників проти себе, не кажучи вже про те, що ризикуєте бути звільненим.Ініціатива в міруДеякі новачки одразу починають генерувати масу пропозицій, які здаються їм доречними. Рекомендуємо спершу роззнайомитися з колегами, ретельно вивчити роботу компанії зсередини, після чого висувати свої пропозиції. Цілком ймовірно, ці ідеї вже розглядалися, тож надмірна ініціативність виглядатиме недоречно і квапливо.Пам’ятайте про чужий монастир Дуже бажано, щоб ви дотримувалися традицій, які устоялися в конкретному колективі. Намагайтеся відвідувати якомога більше позаробочих заходів, адже саме тут формується кістяк колективу. Як ви думаєте, де більше шансів завести товариша: перед моніторами в тихому офісі або під час гри в пінг-понг на свіжому повітрі?Не сприймайте жарти в штикиЗрозуміло, якщо вони не жорстокі, сексистські або належать до інших малоприємних категорій. Якщо це невинне підсміювання, не ображайтеся. Всі люблять людей із самоіронією і хорошим почуттям гумору! |
---|