Верховна Рада підтримала проект постанови № 3650 про ліквідацію 490 існуючих районів і створення замість них 138 нових.  За відповідне рішення проголосували 238 народних депутатів. Спочатку Раді пропонували створити 129 нових районів, пізніше їх кількість збільшили до 136. Водночас сьогодні, було проголосовано за створення 138 нових районів.  Про те, що зміниться з прийняттям цього документу для жителів Київщини, для місцевої влади і чи так має виглядати децентралізація «Нова Доба» поговорила із для міською Головою Яготина – Наталією Дзюбою. Це стародавнє, козацьке місто, згідно прийнятого рішення, відтепер буде частиною Бориспільського району й втратить функції райцентру.

Нова Доба – Наталя Миколаївна, чи можна почути вашу оцінку нового майбутнього статусу міста Яготин і міської громади у нових умовах?

Наталя Дзюба – Зарано говорити про зміни, адже насамперед, ми не знаємо які функції виконуватимуть райони. Моя позиція це звичайно збереження Яготинського району, я неодноразово разом з депутатським корпусом зверталась до Кабінету Міністрів України з пропозицією щодо визначення міста Яготин районним центром, але відповідно до методичних рекомендацій формування адміністративно-територіальних одиниць місто Яготин та Яготинський район не підпадають під норми. Адже, за їхньою методологією аби бути адміністративним центром потрібно мати чисельність населення більша ніж 50 тис. осіб, відстань до обласного центру 30 км та бути містом обласного значення.

Розумію, що переформатування територіального устрою це реальність сучасних перетворень. Ми звісно не можемо бути осторонь всіх цих питань, тому якщо говорити про утворення районів, наша приналежність до Бориспільського є кращим варіантом, адже є зручне транспортне і залізничне сполучення  електропотягом.

В об’єднаній громаді всі населені пункти мають розвиватися, і місто і навіть найменше село не повинно залишатися поза увагою. Одне з найголовніших завдань – забезпечити відчутне поліпшення життя не тільки жителів міста, але й мешканців усіх населених пунктів, які входять до ОТГ. А це політика прозорості та відкритості у прийнятті рішень, забезпечення рівного доступу громадян до адміністративних послуг, які необхідно максимально наблизити до кожного жителя, і це реально зробити.

Звісно будуть відбуватись зміни, зокрема:

  • ефективніше управління, адже більше населення регіону передбачає конкуренцію серед кандидатів на посади та відповідно можливість обрати більш кваліфікованих керівників;
  • у разі об’єднання змінюється штатна структура і можливе більш раціональне використання кадрового ресурсу та прийняття більш зважених рішень для всього регіону;
  • завдяки новій бюджетній політиці об’єднані громади отримують додаткові фінансові ресурси для розвитку інфраструктури – на баланс ОТГ переходять об’єкти соціальної інфраструктури, на розбудову якої громада отримує прямі цільові субвенції;
  • значний додатковий ресурс: в громадах залишатиметься 60% податку на прибуток фізичних осіб, 25% екологічного податку, 5% акцизного податку. Крім цього, всі кошти, отримані за надання адміністративних послуг, також будуть йти до місцевого бюджету(ст. 64 Бюджетного кодексу України).
  • краща організованість та прозорість управління зроблять громади привабливими для інвесторів, що забезпечить економічний розвиток та нові робочі місця тощо;
  • право самостійно вирішувати найважливіші місцеві питання. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зможуть ефективно здійснювати покладені на них функції.

Бориспіль на даний час лідер на Київщині за показниками соціально-економічного та культурного розвитку, має багатогалузеву промисловість, будівельну індустрію, розвинуту систему комунального господарства, транспортних засобів, систему сучасного зв’язку тож ми розвиваємось лиш до кращого, адже є багато чого запозичити в управлінській та господарській діяльності.

Міська Голова Яготина -Наталія Дзюба з містянами . Фото: М. Городецький

Нова Доба: Яким чином Яготин буде представлений у новій Бориспільській райраді й чи буде це більш якісним представництвом порівняно із минулою системою?

Наталія Дзюба: Відповідь на дане питання можлива лише після остаточного врегулювання неузгодженостей та уточнень у виборчому законодавстві.

Якщо говорити про систему виборів то виникає багато питань, які не задовольняють, адже щоб пройти в районну раду кандидат має набрати не менше 3 тис. голосів від свого району.

ОТГ з центром у м. Яготині обов’язково долучатиметься до Бориспільської районної та Київської обласної влади.

Закон визначає, якими будуть рівні територіального устрою в Україні. По суті, кількість рівнів не змінюється. Зараз у нас є область, район і є базовий рівень, який складається з міських і сільських рад. Згідно змін будуть області, округи (фактично це той же район, тільки збільшений з окремими районами відповідно до європейського стандарту територіального поділу NUTS-3), і на базовому рівні буде така адмінодиниця, як громада. Обрані депутати до Бориспільської районної (окружної) ради мають і будуть представляти інтереси відповідної громади у відповідній раді.

 

Нова Доба: Чи є нова конфігурація більш зручною для жителів Яготина? Які проблеми? Логістика?

Наталія Дзюба: Для мене, як міського голови, що дивиться стратегічно на процес приєднання, цілком зрозумілим є те, що місто повинно розвиватися. А для цього доведеться розвивати приміську зону, яка буде долучатися до міста, і, звісно, отримає більше фінансування — на спільне вирішення проблем. Зокрема, проблеми транспортного сполучення. Тобто у сучасних умовах міський транспорт уже сполучений із приміськими територіями, а у разі приєднання отримає шанс на розвиток. Оскільки за невелику суму можна буде із найближчого села дістатися до адміністративного центру (м. Бориспіль) та навпаки, що не зможе не порадувати сільських жителів.

Тобто можна планувати майбутні транспортні маршрути, які безперечно призведуть до розвитку як сільських територій, так і самого міста.

Крім того, доступ до міської інфраструктури та загалом її розвиток, можливе збільшення цін на землю та житло і більша інвестиційна привабливість.

Також у складі міської ОТГ є можливість долучитися до вирішення питань у частині повноцінного управління місцевим розвитком та отримати додатковий ресурс. А це дуже важливо. Крім того, інтереси сільської ради у міській ОТГ буде представляти староста як член виконкому міської ради (в. о. старости буде колишній сільський/селищний голова).

Додам, що перевагами можна назвати і видатки на фінансування дорожнього господарства на території населеного пункту (зокрема, поточне утримання, ремонтні роботи) будуть здійснюватися за рахунок бюджету міської ОТГ, видатки на вуличне освітлення будуть здійснюватися через міські комунальні підприємства, що займаються питаннями освітлення вулиць та стає більше можливостей налагодити тісне співробітництво міської ОТГ із навколишніми територіальними громадами, що вигідно не лише для міста, а й для сільських територій. Села отримують послуги на рівні з містами, а це робочі місця, школи, садочки, позашкілля, медицина тощо, що дає підставу говорити про співпрацю в нових умовах місцевого розвитку.

Наразі від м. Яготина до м. Борисполя є зручне транспортне і залізничне сполучення  електропотягом. До запровадження карантину курсувало за вказаним напрямком 12 електропотягів.

Новий поділ Київської області на райони. Графіка сайту: https://decentralization.gov.ua

Відстань від м. Яготин до м. Бориспіль через автотрасу Київ-Харків 71 км (49 хв.). Впродовж дня за маршрутом Яготин-Київ через м. Бориспіль курсує 20 автобусних рейсів.

Люди повинні мати всі можливості для прямого спілкування з керівництвом громади і вирішення власних актуальних проблем. Разом з тим варто максимально наблизити послуги, які необхідні жителям громади, безпосередньо до населених пунктів, де вони мешкають.

Крім того велика кількість жителів Яготинського району мають дітей, що переїхали на постійне проживання до м. Бориспіль.

 

Нова Доба: Як будуть формуватися територіальні виборчі органи на території Яготина на місцевих виборах – 2020. Як і до яких органів будуть відбуватись вибори на території міста?

Наталія Дзюба: Місцеві вибори мають пройти на новій територіальній основі районів та громад. Повноваження між рівнями управляння повинні бути розмежовані за принципом субсидіарності, тобто механізм управління має будуватися «знизу вгору»: всі проблеми, які можуть ефективно вирішуватися на місцях, повинні перебувати в компетенції місцевих органів як найбільш близьких до населення. Мешканці громад мають бути забезпечені механізмами та інструментами впливу на місцеву владу та участі у прийнятті рішень. З утворенням об’єднаної територіальної громади створюється новий адміністративний центр, а у ньому — нова загальна для всіх сіл що входять до нього рада.

В ході децентралізації органи місцевого самоврядування отримують більше повноважень та ресурсів. Тож мешканці громад мають відповідально ставитися до вибору старост, голови ОТГ, депутатів ради громади та депутатів до Бориспільської районної (окружної) ради та Київської облради.

Територіальна організація виборів – багатомандатні виборчі округи утворюються в межах громади, округи з дотриманням приблизної пропорційності між кількістю виборців і кількістю мандатів в окрузі. Для виборів обласної ради невеликі громади об’єднуються в один округ для забезпечення пропорційності між кількістю виборців і кількістю мандатів в окрузі. У Яготинському районі приблизно 30 тис. виборців, тож до ради кількість депутатів становитиме 26 осіб від різних політичних партій.

Принагідно, я б хотіла б звернутись до всіх кандидатів від різних політичних сил з закликом провести місцеві вибори в правовому полі відповідно до законодавства без бруду та образ на принципах прозорості та відкритості. Це моя друга каденція на посаді міського голови тож маючи реальний досвід роботи, набуті за цей період знання, вміння, можу впевнено сказати, що кожен має пам’ятати, що працювати потрібно так, що б не було соромно дивитись в вічі своїм землякам, друзям та дітям.

ДОВІДКА НД:

 Згідно Постанови Верховної ради України, на Київщині незабаром буде сформовано 7 районів,  а саме:

Білоцерківський район (з адміністративним центром у місті Біла Церква) у складі територій Білоцерківської міської, Володарської селищної, Гребінківської селищної, Ковалівської сільської, Маловільшанської сільської, Медвинської сільської, Рокитнянської селищної, Сквирської міської, Ставищенської селищної, Таращанської міської, Тетіївської міської, Узинської міської, Фурсівської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Бориспільський район (з адміністративним центром у місті Бориспіль) у складі територій Бориспільської міської, Вороньківської сільської, Гірської сільської, Дівичківської сільської, Золочівської сільської, Переяславської міської, Пристоличної сільської, Студениківської сільської, Ташанської сільської, Циблівської сільської, Яготинської міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Броварський район (з адміністративним центром у місті Бровари) у складі територій Баришівської селищної, Березанської міської, Броварської міської, Великодимерської селищної, Зазимської сільської, Згурівської селищної, Калинівської селищної, Калитянської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Бучанський район (з адміністративним центром у місті Буча) у складі територій Білогородської сільської, Бородянської селищної, Борщагівської сільської, Бучанської міської, Вишневої міської, Гостомельської селищної, Дмитрівської сільської, Ірпінської міської, Коцюбинської селищної, Макарівської селищної, Немішаївської селищної, Пісківської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Вишгородський район (з адміністративним центром у місті Вишгород) у складі територій Вишгородської міської, Димерської селищної,  Іванківської селищної, Петрівської сільської, Пірнівської сільської, Поліської селищної, Славутицької міської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Обухівський район (з адміністративним центром у місті Обухів) у складі територій Богуславської міської, Васильківської міської, Кагарлицької міської, Козинської селищної, Миронівської міської, Обухівської міської, Ржищівської міської, Української міської, Феодосіївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України;

Фастівський район (з адміністративним центром у місті Фастів) у складі територій Бишівської сільської, Боярської міської, Гатненської сільської, Глевахівської селищної, Калинівської селищної, Кожанської селищної, Томашівської сільської, Фастівської міської,  Чабанівської селищної територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України»;